Eligible av Curtis Sittenfeld

Det finns berättelser som kan återberättas hur många gånger som helst utan att tappa sin lockelse. Shakespeares pjäser kan sättas upp troget originalmanus på kungliga scener i England eller tolkas om till Tio orsaker att hata dig och funkar lika bra. Själv hittade jag till Jane Austen via världens bästa film, Clueless.

4

Jane Austens, allt för korta, författarskap har filmatiserats, omtolkats, inspirerat otaliga versioner av andra verk av varierande kvalitet. Curtis Sittenfeld (Prep, American Wife, Sisterland) har med Eligible återberättat Stolthet och fördom, förflyttad till ett samtida Cincinatti. Förutom att hon flyttat berättelsen till en modern kontext är den viktigaste förändringen att hon låtit systrarna Bennet vara 18 år äldre än i Stolthet och fördom. Och tack och lov för det, en 38-årig Lizzy som har levt blir en mycket mer intressant figur än en 20-åring, i en samtida skildring. (Sorry millennials!)

3129451

Full disclosure: Jag har läst Stolthet och fördom fler gånger än jag kan räkna och jag räknar Sittenfelds Prep och American Wife till mina favoritböcker. Det här projektet är därför både nästan skräddarsytt för min smak, och en enorm risk för besvikelse eftersom jag peppat så inför läsningen.

tumblr_mq2fk751YJ1s76rcbo3_250

Att läsa Eligible när man kan originalberättelsen utantill är som att öppna en adventskalender. Jag vet vad som kommer att hända men inte hur i den här versionen. Kitty och Lydia sysslar med Crossfit och käkar Paleo, Mrs Bennet är om möjligt ännu mer olidlig än vanligt, Mr Collins har blivit en styvkusin med techmiljoner, Bingley har varit med i den Bachelor-liknande såpan Eligible och Darcy är hjärnkirurg från Kalifornien men exakt lika snobbigt avfärdande av Cincinatti som en bonnig håla, som alltid.

giphy

En av de bästa omstöpningarna av bokens biroller är Lady Catherine de Bourgh som här istället för att komma in som en sträng mästrande person, ärligt talat utan att riktigt etablerats på annat sätt än genom Mr Collins intensiva name-droppande, har fått bli en legendarisk feministikon som Lizzy försöker boka en intervju med.

6358979176856769091532190741_tlwgif3

Men hur engagerad kan man bli i en bok när man vet att de *spoiler* får varandra på slutet? Det finns en avgörande scen i Stolthet och fördom som vänder berättelsen och inleder nedmonteringen av Lizzys fördomar om Mr Darcy. Det är scenen när Mr Darcy framför ett stelt och oromantiskt frieri som Lizzy fullkomligt krossar.

6

I Eligible är det inte ett regelrätt frieri så mycket som en ”nu har vi haft det sk. hatsexetet en del och jag har kommit på att jag trots alla dina fel och brister gillar dig. Mycket.”-konversation. Här är jag när jag läste:

kim-kardashian-crying

Största besvikelse: Att poolen på Pemberly är tömd på vatten.

Betyg: Betyg9

Lämna en kommentar

Webbplats byggd med WordPress.com.

Upp ↑