Avsnitt 43: Våldtäkt och tvångel i genren

I efterskalvet av #metoo tar vi oss an en av romancegenrens stora fallgropar: sexuellt våld.
Varför var våldtäkt som första-sexscen standard i old school-romance? När övergår egentligen den aggressiva alfa-hjälten till våldtäktsman? Och hur kommer det sig att sexuellt våld så ofta dyker upp i film och tv att det blivit en helt egen trop?

Triggervarning över hela avsnittet, självfallet.

Om du vill lyssna direkt i din webbläsare kan du klicka här; annars finns vi där du har dina poddar.

Vi diskuterar bland annat:

Caroline Linden, Love and other scandalsIt takes a scandal
Outlander
, tv-serien
Diana Gabaldon, The Fiery Cross (Nikoo har något slags rekord nu)
Courtney Milan m.fl, Hamilton’s Batallion,
Courtney Milan, The Countess Conspiracy
Rose Lerner, Sweet Disorder
Loretta Chase, A Duke in shining armor, Dressmakers-serien, Mr Impossible
Laura Lee Guhrke, When the Marquess met his match
The Mindy Kaling

Replikan av Vauxhall Gardens på Museum of London
Judith McNaught, Kingdom of dreams
Eloisa James, Once upon a tower
Kathleen Woodiwiss, The flame and the flower
Antologin Daughters of a nation
Sarah Wendell, Candy Tan, Beyond heaving bosoms
Frasier
Sigmund Freud
Julia Quinn, When he was wicked
”De använder #metoo som en invändning för att skriva sjaskig pornografi” –
Staffan Heimersson, Resume 28/11/2017
E.L. James, Fifty shades of Grey
Game of Thrones
Heather Cocks, Jessica Morgan, The Royal We
Go Fug Yourself
Filmen W.E.

Fallet med domaren Alex Kozinski, som Courtney Milan varit inblandad i:
Washington Post-artikeln
Courtneys blogginlägg

En kommentar på “Avsnitt 43: Våldtäkt och tvångel i genren

Add yours

  1. Jättebra avsnitt som alltid!
    Det som förvånar och irriterar mig är att våldtäkt, tvång och andra kränkande beteenden är så vanliga i contemporary romance. I en historisk romancekontext kan man kaaaanske i vissa fall (fast oftast inte) förklara ett hemskt beteende mot kvinnor med att det skildrar en period av 0% jämställdhet (även om jag inte tycker om att läsa om det, och jag instämmer i all er kritik av böcker som är så). Men i böcker som utspelar sig i modern tid?! Och så går man in på Goodreads och ser att böckerna är jättepopulära med över 4,0 i betyg och med minst 20 000 personer som betygsatt. Varför!?
    Jag tänker t.ex. på ”Breathe” av Kristen Ashley eller ”Beautiful Disaster/Underbara helvete” av Jamie McGuire – båda med världens mest dysfunktionella förhållanden som fick mig att vilja kasta böckerna i väggen.

    Gilla

Lämna en kommentar

Webbplats byggd med WordPress.com.

Upp ↑